HARRY'S WEGNUMMERS
Overzichten
Dit is een website met informatie over en foto's van genummerde wegen in Nederland.
Alle foto's (tenzij anders vermeld): copyright Harry Fluks
Contact | Foto's per datum | DEEL 2
Op deze site zijn de wegnummers linkjes naar de juiste pagina.
 
Het is toegestaan de foto's op deze website die zijn gemaakt door mij (H. W. Fluks) te gebruiken voor niet-commerciële doeleinden, mits de bron (persoon of website) wordt vermeld.

Heeft u op- of aanmerkingen, stuur dan een e-mail aan h punt w punt fluks at wxs punt nl (vervang at en punt door de respectieve leestekens).


Interview met de maker

Onderstaande geeft een antwoord op vaak (of soms, of nooit) gestelde vragen, in de vorm van een interview. Ik interview mezelf, vergelijkbaar met hoe ik dat in 2009 gedaan heb voor borden.plaatsengids.nl.

Waar gaan we het allemaal over hebben?

We gaan praten over de wegnummers in Nederland, maar ook over de achtergronden van deze website. En wat ik verder vind wat de bezoeker van deze website moet weten.

Okee. Wat is er op deze website te vinden?

Een overzicht van alle wegnummers in Nederland met vooral veel foto's.
Alle wegnummers die sinds 1976 op de weg zelf te zien zijn, zijn gefotografeerd.
In de praktijk zijn dit bijna alle A-wegen en N-wegen van A1 t/m N999, plus E-wegen, R-wegen, S-wegen en U-routes.
Van ieder wegnummer is er minimaal 1 foto waarbij het wegnummer duidelijk zichtbaar is op de foto. Als het nummer op een wegwijzer staat, heb ik die op een foto. Zo niet, dan heb ik een andere foto, meestal van een hectometerbordje waar het nummer op staat.
Sommige nummers zijn inmiddels weer verdwenen. Waar mogelijk heb ik nog wel een foto (zoals bij de N41), maar soms ook niet (N253 en N53).

Welke wegnummers zijn er eigenlijk in Nederland?

Op de openingspagina van deze site vind je een overzicht van alle nummers die er sinds 1976 zijn geweest.

Vanaf 1976 begon de ANWB met de huidige wegnummering (A- en N-nummers) op de wegwijzers te zetten. Administratief hadden lang niet alle wegen hetzelfde nummer als er op de wegwijzers stond! In de loop der jaren heeft men dat steeds meer naar elkaar toe gebracht.

Op 1 januari 1993 kreeg iedere provinciale weg een N-nummer. Vanaf dat moment waren er N-nummers van N401 t/m N999. De meeste van deze N-nummers zijn alleen administratief gebruikt. Maar ze komen vaak wel voor op wegenkaarten en hectometerbordjes.

Na 1993 zijn sommige provinciale wegen weer overgedragen aan de gemeenten. In principe zijn ze dan hun N-nummer kwijt. Maar aangezien deze N-nummers nog vele jaren op plattegronden en kaarten voorkomen, vermeld ik ze op deze website. Van de meeste van deze wegen heb ik wel een foto op de site.

Samengevat zijn dit de belangrijke momenten geweest:
  • 1932: Eerste rijkswegenplan waar de rijkswegen een nummer hebben. Veel van die nummers worden nu nog steeds gebruikt.
  • 1957: invoering van de E-wegen (en de bijbehorende N-routes).
  • 1976: invoering van de A-wegen en enkele N-nummers voor hoofdroutes.
  • 1981: invoering van driecijferige N-nummers.
  • 1985: omnummering van de E-wegen (de E-nummering was al in 1975 door de Verenigde Naties Economische Commissie voor Europa (UNECE) gewijzigd).
  • 1993: veel wegen wisselen van eigenaar en alle provinciale wegen krijgen een N-nummer van 3 cijfers.
  • 2001: Noord-Brabant gebruikt als laatste provincie de nieuwe N-nummers en besluit daarbij 18 wegen van een ander nummer te voorzien.
Okee, dat zijn de A- en N-wegen. Maar er zijn ook nog andere letters?

O ja, die was ik vergeten. De R, S, E en U. Dat zijn eigenlijk geen wegnummers, maar eerder routenummers.
Op de pagina's over die routes leg ik iets meer uit over hun betekenis en geschiedenis. Meestal met een kaartje.

Ik zie bovenaan iedere pagina DEEL 2 staan. Waar is dat voor?

Op een gegeven moment begon de website wel erg veel pagina's te krijgen. Om het een beetje behapbaar te houden heb ik het toen in tweeën gesplitst. Deel 2 bevat allerlei foto's van borden op en langs de weg, zoals fietsroutes, antieke wegwijzers, P-routes, industrienummers, borden van verzorgingsplaatsen, bruine toeristische borden en nog veel meer.

Waarom ben je aan deze website begonnen?

Het ontdekken en fotograferen van (het prachtige) Nederland is een van mijn hobby's. Door mijzelf ten doel te stellen alle wegnummers minimaal 1 keer op de foto te hebben, had ik een reden om veel wegen in Nederland te gaan bezoeken.
Daar ben ik in oktober 2003 mee begonnen, toen de digitale camera's van een zodanige kwaliteit werden dat de foto's goed genoeg waren voor een website. Na een paar maanden foto's verzamelen zette ik de eerste versie on-line in april 2004. Rond diezelfde tijd heb ik me aangesloten bij het Wegenforum, waar ik de meeste foto's van de site heb "voorgepubliceerd".

Rond 2008 had ik alle wegnummers wel op de foto en ook alle Ringen, P-routes en andere interessante dingen. Daarna ben ik begonnen met het verzamelen van plaatsnaambord-foto's. Het resultaat daarvan is te vinden op borden.plaatsengids.nl.
Bovendien ben ik sinds 2008 ook met wegnummer-foto-sites begonnen van andere Europese landen, zoals België en Denemarken. Deze sites zijn allemaal te bereiken via NOTAB.OUTDUCKS.ORG.

NOTAB.OUTDUCKS.ORG? Vanwaar die rare naam?

Dat was een beetje toeval. Voor een heel andere hobby heeft ooit iemand de term INDUCKS bedacht. Later kregen we behoefte aan een website die NIET over INducks ging. Die heb ik voor het gemak OUTducks genoemd. Het leek me aardig (en goedkoop) om een subdomein daarvan te gebruiken. Dat werd dus notab.outducks.org, een site not about ducks.

Hoe ga je te werk? Ga je foto's maken als je in de buurt bent, of maak je er een leuk dagje uit van?

Allebei. Zoals ik al zei, het ontdekken en fotograferen van Nederland is een van mijn hobby's. Ik heb familie in Groningen wonen, terwijl ik zelf in de Randstad woon. Daarnaast ga ik geregeld naar BelgiŽ. Ook moest ik voor mijn werk nog wel eens op uiteenlopende plekken in Nederland zijn. Bij zulke reisjes denk ik vantevoren na hoe ik het best kan rijden. Dat worden dus altijd ommetjes (als ik daar tenminste de tijd voor heb en als de hoeveelheid daglicht genoeg is voor redelijke foto's).

Maar vaak denk ik ook op een vrije dag: laat ik eens een leuk ritje maken. Dan neem ik een vaag doel, bijvoorbeeld "omgeving Eindhoven", en dan zie ik wel of ik daar uitkom.

Ik heb altijd een lijst van wegnummers bij me waar ik nog geen foto van heb of waar ik een nieuwe foto van wil maken. En ik heb ook altijd mijn digitale camera bij de hand. Zo heb ik dus altijd de mogelijkheid om mijn verzameling uit te breiden.

Hoe heb je daar allemaal tijd voor?

Eigenlijk heb ik daar niet zoveel tijd voor als ik eraan besteed... Ik heb op dit moment geen relatie en geen kinderen, dat scheelt natuurlijk al een hoop. Bovendien heb ik de luxe om niet full-time te hoeven werken.

Heb je alle foto's zelf gemaakt?

Nee, diverse foto's op deze website zijn door anderen gemaakt (waarvoor mijn dank!). Dit vermeld ik bij de foto's zelf.
In het begin bevatte de site een aparte sectie, wegweizer genaamd, waar foto's van wegwijzers op stonden waar iets verkeerd aan was. Deze foto's waren vaak van anderen (hoewel de meeste wegweizer-foto's van mezelf waren). In 2014 heb ik deze wegweizer-sectie opgedoekt, omdat het te bewerkelijk werd om het bij te houden. Maar de mooiste foto's uit die sectie staan nog steeds op de site.

Behalve foto's zie ik ook andere informatie over een wegnummer. Waar komt dat vandaan?

Om te bepalen of mijn verzameling compleet is, heb ik een goede lijst nodig met welke wegnummers er nou eigenlijk zijn. En niet alleen dat, maar ook of die nummers op een wegwijzer of op een andere manier op de foto te zetten zijn.
Bovendien vind ik het leuk om bepaalde informatie over een wegnummer op deze site te zetten.
Toen ik een tijdje bezig was met deze site, werd de Wegenwiki opgezet. Ik probeer mijn informatie zo weinig mogelijk te laten overlappen met de Wegenwiki.
Bij veel wegnummers heb ik een linkje naar de Wegenwiki toegevoegd. De Wegenwiki bevat weer linkjes maar deze site.

Op de pagina's van de A-nummer en N-nummers staat bij ieder nummer het volgende vermeld:
  • route: korte aanduiding van het verloop van het nummer.
  • genummerd:Bij ieder wegnummer probeer ik aan te geven in hoeverre het nummer op de wegwijzers vermeld staat. Meer informatie op deze pagina.
  • geschiedenis van het wegnummer: Hierbij ga ik uit van de wegnummers die op de wegwijzers te zien zijn of waren. Administratieve wegnummers tellen dus niet echt mee. Ik noem ze alleen soms ter verduidelijking. Mijn voornaamste bron is dan ook eigen waarneming op de weg zelf.
  • wegnummer-bijzonderheden:Hier geef bijzonderheden aan, zoals afwijkende administratieve nummers en het feit dat een A-weg geen snelweg is e.d.
  • huidige status: Als een wegnummer is gewijzigd of verdwenen geef ik dat hier aan.


Hoe compleet is je verzameling wegnummerfoto's? Ga je nog veel foto's toevoegen?

Afgezien van nieuw aangelegde wegen is mijn site al jaren compleet. Wel probeer ik tegenwoordig van de meeste wegnummers een recente foto op de site te zetten. De site is nu al ruim 10 jaar oud en wegwijzers worden snel vervangen! Verder heb ik in het verleden wel eens foto's gemaakt bij slecht weer of met tegenlicht. Als het zo uitkomt probeer ik die te vervangen door betere foto's van hetzelfde onderwerp.

Trouwens, als je wil zien welke foto's recent zijn toegevoegd op deze site raad ik deze pagina's aan. Hier staan per maand de wegnummers waarvan in die maand een of meer foto's gemaakt zijn.

Tot zover dit pseudo-interview.

Leidschendam, 21 april 2015.
In 2006 heb ik met deze website de krant gehaald: het Dagblad van het Noorden. Kennelijk had men destijds problemen met het afdrukken van een apostrof+s...
dvhn
 1 
<< Vorige pagina (Deze pagina is gegenereerd door AweGen 5.6 op 2017-01-27) Volgende pagina >>